در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۱ قرار داریم و مطابق رسم چندین ساله، وقت انتخاب برترین‌های سال از سوی نشریات و معتبر سینمایی است. اما از سویی نشریاتی مثل تایم که محتوایشان صرفا سینمایی نیست و به نوعی سوژه‌های مختلف اجتماعی و وقایع مختلف جهان را دربر‌می‌گیرد، بهترین سریال‌های امسال را انتخاب کرده است. در میان سریال‌های انتخاب‌شده برای ما ایرانی‌ها، سریال‌هایی هستند که کمتر اسمشان به گوشمان خورده است ولی توانسته‌اند با موضوع و نمایشی درخور توجه، در فهرست این مجله قرار بگیرند. امسال قطعا با تمامی فراز و نشیب‌ها نقاط عطفی نیز داشته است، برای بسیاری بعد از مدت‌ها رفتن به تعطیلات یا تماشای فیلم بر روی پرده‌ی سینما. اما میان این همه تحول و تردید، بسیاری از ما هنوز هم بخش اعظمی از زمان فراغت خودمان را با خیال آسوده و لم‌دادن بر روی مبل‌های خود سپری می‌کنیم.

تلویزیون یکبار دیگر آنجا منتظر ما بود، در این برزخ تمام‌نشدنی، بنابراین شاید زمانش فرا رسیده است که بگوییم سال ۲۰۲۱  یک سال انتقالی و خوب برای مدیوم تلویزیون بوده است. انفجاری در سرویس‌های استریمینگ نسل دوم، از استودیو‌های بزرگی مثل برادران وارنرز و یونیورسال و نیز غول‌‌های تکنولوژی مثل اپل، که در سال ۲۰۱۹ شروع شده بود تا به امروز که با راه‌اندازی شبکه‌های دیسکاوری پلاس و پارامونت پلاس در این زمستان به اوج خودش رسید. با یک دوجین پلتفرمی که در رقابت برای عرضه‌ی همه چیز برای همه کس هستند، حاصل کار، انبوهی از عناوینی است که با یکدیگر هم‌پوشانی دارند که اسمش را می‌توان بیهودگی در اوج نامید. با این حال، این بازار پر تب و تاب که هیچ وقت جایش با برنامه‌های تلویزیونی و سریال‌های مستندی پر نمی شد، اخیرا در تقلا برای بازکردن جا برای سیتکام‌ها است یا در واقع هر برنامه‌ای که متنی دارد و درباره‌ی اتفاقات واقعی طبقه‌ی متوسط جامعه است.

با این حال این گستردگی در چشم‌انداز تلویزیون در سال ۲۰۲۱ سبب شد که وجود برخی از فوق‌العاده‌ترین سریال‌ها اجتناب‌ناپذیر باشد. از هزل‌هایی درباره‌ی ثروت گرفته تا کمدی‌‌ها و درگیری و مبارزه با بی‌عدالتی در تاریخ یا در دوران معاصر. مثل همیشه، چیزی که ما را عاشق تلویزیون می‌کند، توانایی‌اش در غوطه‌ور ساختن ما در دنیا‌ها، ذهن‌ها و جهان‌های اجتماعی است که شاید هرگز فرصت زندگی‌کردن در آن‌ها را نداشته باشیم.

  • ۱۲ کارگردان افسانه‌ای که به عنوان بازیگر مهمان در سریال‌ها ظاهر شدند

۱۰. تو (You)

تو. ۲۰۲۱

  • زمان پخش: ۲۰۱۸ تا به امروز
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: لایف‌تایم (فصل ۱)، نتفلیکس (فصل ۲ به بعد)
  • سازنده: گرگ برلانتی، سرا گمبل
  • تعداد فصل‌ها و قسمت‌ها: ۳ فصل، ۳۰ قسمت
  • بازیگران: پن بجلی، ویکتوریا پدرتی، امبر چایلدرز و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۷ از ۱۰

این یک درون‌مایه‌ی وسوسه‌انگیز است: مردی خوش‌تیپ، متفکر و لفظ قلم که گویا یک قاتل روانی است. اما وقتی شخصیت شکارچی ریاکار جو گلدبرگ (با بازی پن بجلی) عشق حقیقی خود به مقدار زیادی از بدن‌ها را به ماجرا‌ اضافه کرد، در پایان فصل یک، منصفانه بود تا در تعجب باشیم که این هزل کمدی رمانتیک به شدت محبوب، چه چیزی دیگری برایش باقی مانده است تا درباره‌ی غیرعادی‌ترین استعاره‌های این ژانر سخن بگوید. خوشبختانه به جای این که در ورطه‌ی تکرار خودش بیفتد، این سریال جذاب به پیدا کردن اهداف ارزشمند جدید خود برای برند و نمایش اعتیاد‌آورش از تریلر اجتماعی ادامه می‌دهد. فصل سوم این سریال جویی و عروس به همان اندازه‌ی نامتعادل و روانی‌اش (با بازی ویکتوریا پدرتی) را به یک شهر مجلل در کالیفرنیا می‌برد تا پسرشان را در آنجا بزرگ کنند و از همه چیز، از مادران اینفلوئنسر تا دوستی‌های بین مردان و آدم‌های الواطی در بین محکومان به زندان فرهنگ محبوب علاقه‌مندان به شهرنشینی بهره می‌گیرد تا قصه‌اش را روایت کند.

۹.I Think You Should Leave with Tim Robinson

تیم رابینسون ۲۰۲۱

  • زمان پخش: ۲۰۱۹ تا به امروز
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: نتفلیکس
  • سازنده: زک کانین، تیم رابینسون
  • تعداد فصل‌ها و قسمت‌ها: ۲ فصل، ۱۲ قسمت
  • بازیگران: تیم رابینسون، سم ریچاردسون، برایانا بیکر و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۷ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۹ از ۱۰

یک برنامه‌ی زنده به نام پرت‌شدن تابوت. استیک‌های خام، یک وعده‌ی غذایی پرهزینه و شاید چندش‌آور برای آدم‌های بی‌عرضه‌ای است که خارج از شهر برای خود ول معطل‌اند. بوتیک دن فلش که در آن پیراهن‌ها می‌توانند تا ۴۵۰ دلار قیمت داشته باشند، به این دلیل که الگویشان خیلی پچیده است، ای آدم احمق! مفاهیمی که در آن تیم رابیسنون برای این کمدی پر سر و صدا ازش بهره گرفته است و به تازگی فصل دوم آن پخش شده است، به قدری ذاتا ابزورد هستند که آن‌ها را مستقیما به جو کنونی رسانه‌های اجتماعی پرتاب می‌کند اما آن‌ها به عناصر فرهنگی وفادار باقی می‌مانند، به این دلیل که شخصیت‌هایشان که معمولا مردانی هستند که بنا بر دلایل مهملی دائما خشمگین هستند، خشم و عصبانیتی نامفهوم را برمی‌انگیزد که عصر ما را به طریفی بسیار جدی‌تر از خود سریال که از عهده‌اش خارج است، معکس می‌کند.. هر قسمت در حدود ۱۵ دقیقه است اما هر چه بیشتر و مجدد تماشایشان کنید، بهتر از قبل می‌شوند.

۸. !We are Lady Parts

we are lady parts 2021

  • زمان پخش: ۲۰۲۱ تا به امروز
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: کانال ۴
  • سازنده: نیدا منظور
  • تعداد فصل‌ها و قسمت‌ها: ۱ فصل، ۶ قسمت
  • بازیگران: آنجانا واسان، سارا کامیلا، جولیت معتمد و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

این سریال بریتانیایی از ندا منظور پاکستانی که برای اولین بار ساخت یک مجموعه‌ را بر عهده می‌گیرد، درباره‌ی یک دانشجوی دکتری میکروبیولوژی خجالتی به نام امینه (با بازی آنجانا واسان) است که زمانی که توانایی فوق‌العاده و محشر او در گیتارزدن سبب می‌شود تا او عضو یک گروه پانک راک محلی شود که تمامی اعضایش از دختران مسلمانی مثل خودش تشکیل شده است، از صراط مستقیمش به سمت دستاور‌د‌های آکادمیک، ازدواجی از پیش‌تعیین‌شده و زنانگی بی‌عیب و نقص و پر از کوشش خود منحرف می‌شود. تنها در شش قسمت نیم ساعته این کمدی ویرانگر، اغلب اوقات خنده‌دار و توانمند، کلیشه‌ها را درهم می‌شکند. آن هم صرفا با نمایش واقعی از جامعه‌ی به خصوصی در شهر لندن. هر یک از شخصیت‌ها برای خودش فردی کامل است و کسی است که ما نظیرش را پیش از این در تلویزیون ندیده بودیم.

۷. جانشینی (Succession)

جانشینی ۲۰۲۱

  • زمان پخش: ۲۰۱۸ تا به امروز
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اچ‌بی‌او
  • سازنده: جسی آرمسترانگ
  • تعداد فصل‌ها و قسمت‌ها: ۳ فصل، ۳۰ قسمت
  • بازیگران: هیام عباس، نیکولاس براون، برایان کاکس و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸/۷ از ۱۰

کمدی سیاه، مرداک‌وار و همچون نمایشنامه‌ی لیرشاه اچ‌بی‌او، تبدیل به سریالی مطرح در دو فصل اولش شد و همزمان با این نگاه و علاقه‌ی شدید دوسویه‌ی مردم به افراد به ظاهر ممتاز و متمول را به چالش می‌کشد و آن را به باد انتقاد می‌گیرد. فصل سوم این سریال نیز که به تازگی و پاییز امسال به نمایش درآمد، به ما می‌خواهد بگوید که ماجرا تازه دارد شروع می‌شود. بعد از عواقب خیانت شخصیت پدرسالار لوگان (با بازی برایان کاکس) به فرزند دارای کمبود محبت و «بیشتر تلاش کن» کندال (با بازی جرمی استرانگ)، خانواده‌ی روی وارد جنگی داخلی می‌شوند که بیشترش با برخی از دیالوگ‌های بی‌ادبانه و گستاخانه‌ای است که به شکلی هنرمندانه ادا می‌شود. از آموزش تام (با بازی متیو مک‌فیدن) و گرگ (با بازی نیکولاس براون) که برای دوره‌ی زندان آماده می‌شوند و به این نتیجه رسیدند که امری اجتناب‌ناپذیر است تا شیو ناتوان (با بازی سارا اسنوک) و رومان تازه به دوران رسیده (با بازی کیران کالکین) که بر سر محبت پدر خود رقابت می‌کنند، این سریال در حال پخش ارزش خود را به شکل چشمگیری بالا برده است بدون آن که آن رفتار‌های بی‌ملاحظه که سریال را به یک سرگرمی روح‌افزا تبدیل می‌کند، قربانی شود.

۶. Yellowjackets

yellowjackets 2021

  • زمان پخش: ۲۰۲۱ تا به امروز
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: شوتایم
  • سازنده: اشلی لایل، بارت نیکرسون
  • تعداد فصل‌ها و قسمت‌ها: ۱ فصل، ۵ قسمت
  • بازیگران: ملانی لینسکی، تاونی سایپرس، الا پورنل و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۷ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۹ از ۱۰

این سریال که در نیمه‌ی فصل اول دلهره‌آور خود است، هنوز هم حدس‌ها را درباره‌ی اینکه این سریال وحشی که حال و هوایی شبیه سریال «Lost» که یک درام بقاست و فحوایی نزدیک به رمان سالار مگس‌ها دارد، به کجا دارد پیش می‌رود و بایستی گفت است که همه از دیدن این سریال وهم‌آور با فضای دهه‌ی ۹۰ و درباره‌ی دوران بلوغ که در آن بازیگرانی همچون کریستینا ریچی، جولیت لوئیس و ملانی لینسکی در نقش نوجوانانی آزاردیده بازی می‌کنند، لذت نمی‌برد. اما چیزی که ارزشش را دارد، این است که در مدت یک روایت ۲۵ ساله که به آرامی تکه‌هایش به هم وصل می‌شود، از چیزی که طی ۱۹ ماه به اعضای تیم فوتبال دختران دانشکده‌ بعد از سانحه‌ی برخورد و سقوط هواپیما و دور‌کردن خودشان از آن محیط برهوت گذشته است، این سریال برخی از عمیق‌ترین، عجیب‌ترین و و متمایزترین شخصیت‌های سریالی را به نمایش می‌گذارد.

۵. سگ‌های ولگرد (Reservation Dogs)

سگ‌های ولگرد ۲۰۲۱

  • زمان پخش: ۲۰۲۱ تا به امروز
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: FX on Hulu
  • سازنده: استرلین هارجو، تایکا وایتیتی
  • تعداد فصل‌ها و قسمت‌ها: ۱ فصل، ۸ قسمت
  • بازیگران: دوری جیکوبز، دفرو وون ای تای، لین فکتور و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸/۱ از ۱۰

با سگ‌های ولگرد، سازندگان این سریال یعنی استرلین هارجو و تایکا وایتیتی برای تلویزیون سریالی ساخته‌اند که سخت به آن نیاز داشت: یک درام کمدی بزرگ درباره‌ی سرخ‌پوستان و دست‌پخت سرخ‌پوستان. این سریال که در زمینی در شهر سکونت هارجو در اوکلاهاما اتفاق می افتد، بهترین درام کمدی سال است که ماجرای چهار نوجوان را دنبال می‌کند که در سوگ از دست‌دادن دوست عزیزشان سوگواری می‌کنند در حالی که آن‌ها با شیادی و پس‌انداز پولشان رویای رفتن به کالیفرنیا دوستشان را که در واقع رویای خودشان نیز هست، در سر می‌پرورانند. به مانند بسیاری از سریال‌های اخیر درباره‌ی جوانی، از آتلانتا گرفته تا بتی، این سریال نیز حسی خودکفا، سورئال و مبهم دارد که به هر یک از قسمت‌ها اجازه می‌دهد تا سیالیت خود را بین شور و حال و شادی بچه‌های بازیگوش، شوخی‌‌های دردناک و لحظات احساسی و صمیمی جاری کند. به این‌ها اضافه کنید گروهی از بازیگران با چهره‌ای تازه گه در نقش و فیلم‌نامه گم می‌شوند و فرهنگ افراد سرخ‌پوست یا خشم سرخ‌پوستان را برای مخاطبان غیرآمریکایی آبکی و پیش‌پا افتاده نمی‌کنند و شما سریالی را در پیش چشم دارید که به همان اندازه که سازش‌ناپذیر و مصمم است، پیشرو نیز هست.

۴. Exterminate All the Brutes

exterminate all the brutes

  • زمان پخش: ۲۰۲۱
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اچ‌بی‌او
  • کارگردان: رائول پک
  • تعداد قسمت‌ها: ۴ قسمت
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶/۹ از ۱۰

در یک سال فوق‌العاده برای محتوا های ناداستانی در تلویزیون، کارگردان «من سیاه‌پوست تو نیستم» یعنی رائول پک، مستندی چهار قسمتی را ساخته است که استاندارد‌های هنر جدی را بالا برده است و از طرفی نیز یک تعهد سیاسی جدی در این ژانر است به جای اینکه صرفا  بر روی یک مانیفست از نابرابری متمرکز باشد که بسیاری از مستند‌ها انجام داده‌اند و او از وسیع‌ترین چشم‌انداز‌های ممکن به آن نزدیک می‌شود و رد پای سرمایه‌داری، استعمار، استیلای سفید‌پوستان و کشتار دسته‌جمعی را در جهان و طی قرن‌ها دنبال می‌کند. او حتی از دید شخصی نیز وارد قصه می‌شود و کودکی خود در هائیتی و وحدت نظر با متفکرانی را که بر وی تاثیر گذاشته‌اند نیز از نظر می‌گذراند تا نشان دهد که چگونه ایدئولوژی می‌تواند به یک زندگی شکل بدهد. البته همه‌ی انتخاب‌‌های سبکی او جواب نمی‌دهد، اما زمانی که یک کارگردانی مثل پک، جسورانه و با اطمینان خاطر در حال آزمون و خطاست، این دور از انتظار نیست.

۳. کار در حال انجام است (Work in Progress)

کار در حال انجام است ۲۰۲۱

  • زمان پخش: ۲۰۱۹ تا به امروز
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: شوتایم
  • سازنده: ابی مک‌اینانی، تیم میسون
  • تعداد فصل‌ها و قسمت‌ها: ۲ فصل، ۱۸ قسمت
  • بازیگران: ابی مک‌اینانی، کارین آنگلین، کلسته پچوس و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۲ از ۱۰

این سریال که حقیقتا یک از قدرنادیده‌ترین سریال‌های چند سال اخیر است، یک کمدی همراه با زخم روحی و نیمه‌ اتوبیوگرافی است که تصویری است از یکی از سازنده‌ها و بازیگرش یعنی ابی مک‌اینانی که خود او، خودش را یک آدم چاق و هم‌جنس‌گرایی غیرعادی خطاب می‌کند که در آستانه‌ی ورود به میان‌سالی، با تنهایی و اندیشه‌ی خودکشی در مبارزه است. مسئولیت نمایش البته این است که برای هر داستانی محکم و پایدار باشد. مک‌اینانی نیز این را به سادگی به تن می‌کند و یکدلی و صداقت با خود را بر‌می‌انگیزد: در درمانش با موضوعاتی که موجب ناراحتی است.

دنباله‌ی این سریال که امسال پخش شده است، فصلی را نشان می‌دهد که در آن ابی با یک مرد ترنس جوان قرار می‌گذارد و با جولیا سوئینی از SNL دوست می‌شود که شخصیت همزمان مردانه و زنانه‌ی او سال‌هاست که برای او بدبختی به بار آورده است توسط جانشین عالی‌اش به مرتبه‌ی بالاتری می‌رود، جایی که قهرمان ما با شیاطینی که از زمان کودکی‌اش او را عذاب داده‌اند، روبه‌رو می‌شود.  فلش‌بک‌های زیادی به زندگی ابی در کالج می‌پردازد و سپس کووید می‌آید. خلوص، بخشی از چهره‌ی این سریال است. اما چیزی که شاید دل‌سرد‌کننده به نظر برسد، با صحنه‌هایی از مهربانی، شگفتی وکمدی‌هایی که به شکل استادانه‌ای به کار گرفته‌ شده‌اند، پر شده است.

۲. The White Lotus

نیلوفر آبی سفید ۲۰۲۱

  • زمان پخش: ۲۰۲۱ تا به امروز
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اچ‌بی‌او
  • سازنده: مایک وایت
  • تعداد فصل‌ها و قسمت‌ها: ۱ فصل، ۶ قسمت
  • بازیگران: ماری بارتلت، کانی بریتون، جنیفر کولیج و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۶ از ۱۰

شاید تنها چیز خوبی که از این کابوس بی‌امان و بی‌پایان پاندمی بیرون آمد، این سریال بود که در ابتدا چندان موفق نبود ولی بعدا توانست نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کند که با درخواست اچ‌بی‌او توسط خالق سریال Enlightened یعنی مایک وایت ساخته شد که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی کووید تنها در یک محیط تصویربرداری شده است. اولین انتخاب هوشمندانه‌‌ی او این بود که یک اقامت‌گاه لوکس در هاوایی را برای این کار انتخاب کند. چه کسی نمی‌خواهد تصویربرداری سریالی هشت قسمتی را در یک بهشت انجام دهد و مدتی را در آنجا سپری کند؟ وایت و گروه بازیگری‌اش با بازی‌هایی برجسته از جنیفر کولیج، ماری بارتلت و ناتاشا راتول، از تک تک لحظات آن سفر استفاده کردند تا به سریالی که درباره‌ی  افراد ثروتمندی که به تعطیلات می‌روند، آواتار‌هایی برای بیماری‌های اجتماعی معاصر بسازند.

این فیلم که با حالت با نما‌ی پیشگو تصویر‌برداری شده است و این پرسش مطرح می‌شود  که سرانجام کدام شخصیت با مرگ در آن اقامت‌گاه مواجه می‌شود، سریال White Lotus مثل حالتی ترکیبی از کمدی‌هایی برگرفته از زشتی وقایع اجتماعی، هزلی درباره‌ی ثروت و چشم‌اندازی از رخوت عمل می‌کند که هیچ اندازه‌‌ای از پول نمی‌تواند آن را آرام کند. بحران‌هایی که مهمانان و کارمندان، غنی و فقیر، پیر و جوان و سفید و غیر سفید را از هم جدا می‌کند، به شکلی خودش را نشان می‌دهد که یکی از سرگرم‌کننده‌ترین جابه‌جایی‌های تلخی است که تاکون به شکل سریالی شاهدش بوده‌ایم. از شخصیت نادان جیک لیسی که به ماه عسل آمده است و به شخصیت مدیر بارتلت زور می‌گوید یا شوخی‌های با نیش و کنایه و قضاوت‌کننده‌ی بین دو دختر بدجنس مارکسیست متظاهر. با این حال سریال، پیچیدگی‌های اخلاقی بیشتری در قیاس با خراب‌کردن ظالمانه‌ مثل سریال جانشینی از خود نشان می‌دهد که به دلیل یکدلی است که به دلیل یکدلی است که به تمامی شخصیت‌هایش انتقال می‌دهد. به جای اینکه پیام وایت دگرگون شود، این انتخاب سبب می شود تا مخاطبان سریال نیز با اصرار بر این وارد قصه شوند که این دلقک‌ها و هیولا‌‌هایی که در کالبدی انسانی ظاهر شده‌اند، آدم‌هایی هستد که چندان تفاوتی با خود ما ندارند.

۱.  راه‌آهن زیر‌زمینی (The Underground Railroad)

راه‌آهن زیرزمینی ۲۰۲۱

  • زمان پخش: ۲۰۲۱
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: آمازون پرایم ویدیو
  • سازنده: بری جنکینز
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰ قسمت
  • بازیگران: توسو امبدو، چیس دیلان، جوئل اجرتون و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۴ از ۱۰

چگونه می‌توان یک شاهکار را ارتقا داد و یا حتی عدالت را در حق آن رعایت کرد؟ این پرسش دلهره‌آوری است که کارگردان فیلم «مهتاب» یعنی بری جنکینز که برای آن برنده‌ی اسکار بهترین فیلم شد، وقتی که می‌خواست اقتباسی سریالی از رمان برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر کالسون وایتهد یعنی «راه‌آهن زیرزمینی» را بسازد، با آن مواجه شد. گرچه این نمی‌توانست از نظر لوجستیکی آسان باشد که سفر رو به شمال یک زن جوان به اسارت‌گرفته‌شده به وسیله‌ی یک راه‌آهن زیرزمینی کهنه را بازسازی کرد، اما چیزی که بیش از همه چشمگیر است، این است که چگونه جنکینز چیره‌دستانه، نثری مینیمالیستی را به یک اثر سمعی بصری گیرا و چشم‌انداز از اخلاق تبدیل کرده است بدون آن که ذره‌ای از سمبولیسم دقیق و ظریف وایتهد را را از دست بدهد.

جنکینز یکی از کارگردان‌های درخشان و زبردست در بازی گرفتن از بازیگران خود است و بازی‌هایی که او از توسو امبدو، آرون پیر، شیلا آتیم، جوئل اجرتون و چیس دیلان نوجوان گرفته است که در نقش نماینده‌ی مرموز شخصیت بانتی هانتر جوئل اجرتون ظاهر می‌شود، در میان  به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌هایی هستند که تاکنون تلویزیون به خود دیده است. در کنار بازی‌های کم‌نظیر، طراحی صحنه توسط مارک فریدبرگ و موسیقی متن توسط نیکولاس بریتل نیز چشم‌گیر هستند و هر قسمت از این سریال را به جهانی نمادین که به طور کاملا شکل‌یافته است، تبدیل می‌کند.

«راه‌آهن زیر‌زمینی» سریالی است که می‌تواند در هر سالی یکی از هیجان‌انگیز‌ترین دستاورد‌ها باشد اما جایی که افراد سفید‌پوست خود‌برتر‌پندار کنگره‌ی آمریکا را به آسانی به تسخیر خود درآوردند و متحدان آنان در دولت، معلمان را از چیز‌های زیادی به مانند آموزش نقشی که نژاد‌پرستی در تاریخ کشور آمریکا ایفا کرده است، منع کرد‌ه‌اند، بیش از هر اثر هنری دیگری ضروری به نظر می‌رسید. درون این فرار حماسی از روایت برده‌داری، انتقاد‌های سرسختانه‌ای از خشونت نژادپرستانه وجود دارد که هنوز به نام قانون و مجازات، به نام علم، مذهب و حتی سرگرمی همچنان ادامه دارد. حال به مانند سابق، تنها دفاع قابل اتکا علیه چنین خون‌ریزی و کشتاری، رویکردی بدون قتل و غارت برای رسیدن به انتهای تونل وحشت ظلمانی و پا نهادن در روشنایی است.

اما سریال‌هایی که در بین ۱۰ سریال برتر جای نگرفتند، ولی شایسته است که یادی از آن‌ها بکنیم.

بتی (اچ‌بی‌او)، کارگزار مرا خبر کنید! (نتفلیکس)، دیکینسون (اپل پلاس)، این گناه است (اچ‌بی‌او مکس)، از دست‌دادن آلیس (اپل تی‌وی پلاس)، پن ۱۵ (هولو)، Philly D,A. (PBS)، مهمانی جست‌و‌جو (اچ‌بی‌او مکس)، نوعی (اچ‌بی‌او مکس)، بازی مرکب (نتفلیکس)


منبع: دیجی کالا مگ